Apakah yang dimaksudkan dengan VAKSINASI - part 1

Seorang teman menanyakan saya apakah konsep vaksinasi dan apakah kepentingannya. 

Beliau bertanya kepada saya kerana saya seorang "Doktor" ... thanks dear .... walaupun saya seorang Vet atau Doktor Haiwan, terharu apabila ada yang menanyakan pendapat saya.
OK sebelum saya menulis lebih panjang, suka saya katakan terlebih dahulu ... kepada Medical Doctor atau mana mana researcher , my sincere apology if i did explain wrongly , and feel free to correct me. I will try to explain in simple word.

Now back to the question. 

Pertama sekali apakah yang dimaksudkan dengan VAKSINASI?
Baris pertama dari wikipedia ialah ; vaksinasi adalah pemberian vaksin ke dalam tubuh seseorang untuk memberikan kekebalan terhadap penyakit tersebut.

Dan apa pula yang dimaksudkan dengan VAKSIN?
Ringkasan ayat pertama dari wikipedia ialah ; Vaksin adalah bahan genetik  bahan antigenik yang digunakan untuk menghasilkan kekebalan aktif terhadap suatu penyakit sehingga dapat mencegah atau mengurangi pengaruh infeksi 

Maksud VAKSINASI dan VAKSIN menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka

huhu belajar bahasa pulak, anyway sebelum memahami konsep kita kena faham definisi terlebih dahulu, bak kata orang melayu tak kenal maka tak cinta.

Saya diminta memberi pendapat bagi penyataan di bawah; 
Apakah ia satu keperluan
Kesan sampingan vaksinasi
tiada jaminan 100% selepas divaksin

Kepada kawan saya.....
sorry beb ,,,,jawapan aku ni dah jadi macam cerpen la pulak panjang, sbb aku pikir alang-alang aku jawab soklan ko ni, baik aku tulis details sikit so leh jawab sekali soklan client aku gak  
huhu 2 in 1 sambil menyelam minum air 
and disebabkan aku takmo ko boring baca panjang2 aku pecahkan entry ni huhu dah jadi cam drama la ada sambungannya 

Actually saya dah cuba nak jawab seringkas yang boleh tapi, benda ni agak kompleks untuk diringkaskan. takut ringkas sangat tak faham pulak  

Sebelum saya memberi pendapat, saya ingin bercerita sedikit tentang vaksin dan vaksinasi versi saya , menggunakan bahasa yang mudah difaham.

Secara ringkas, vaksin adalah virus yang telah dimatikan atau dilemahkan mengikut kaedah dan prosedur tertentu. 

Kebiasaannya vaksin dihasilkan bagi 
  • penyakit berjangkit yang mengakibatan jangkitan yang teruk serta boleh membawa kepada kematian
  • penyakit berjangkit yang yang tidak ada atau masih belum ada penawarnya 
  • penyakit berjangkit yang teruk dan sukar dirawat


actually vaksin ni samalah macam antivirus yang kita gunakan pada PC kita tu, 
kenapa kita guna anti virus sebab kita nak elak dari PC kita dijangkiti virus 
dan kalau dijangkiti virus, anti virus ni akan menghapuskan virus tersebut.

So vaksin ni fungsinya adalah mempertahankan sitem badan kita dari dijangkiti penyakit.

Kalau nak tahu bagaimana ia berfungsi baca di sini 
Jawapan atau pendapat saya bagi persoalan yang diajukan baca di sini 

anything feel free to ask me , i will try to answer.


gambar sekadar hiasan


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

80's baby _ bola ketip

salam maal hijrah 1435H

aku masih di sini